משלוח חינם מעל 339 ש"ח

האם עיטוף התינוק בחיתול זה בטוח?

רנג’ה בת הארבעה חודשים מעולם לא התעוררה משנתה. אמה בת ה-24 מצאה אותה תקועה בין הקיר למזרן הרך של המיטה שחלקו בביתם במילווקי. בכל שנה, למעלה מ-6,000 הורים אמריקאים הולכים להעיר את תינוקם בבוקר ומוצאים אותם כחולים וחסרי חיים. תינוקות אלה מתים מתסמונת מוות פתאומי של תינוקות (SIDS) או מהבעיה השכיחה יותר ויותר שפקדה גם את רנג’ה, חנק בשוגג. במספרים עצומים, זה שווה ערך לטרגדיה של 9/11 בכל שנה עבור התינוקות שלנו. בשנת 1992, רופאים גילו גורם מרכזי ל- SIDS: שינה על הבטן. זמן קצר לאחר מכן, קבוצות בריאות הציבור (כמו האקדמיה האמריקאית לרפואת ילדים, AAP) השיקו את מסע הפרסום “חזרה לשינה”. חזרה לשינה מזכירה להורים שתנוחת השינה הבטוחה היחידה לתינוקות היא על הגב. במהלך 20 השנים האחרונות, למדנו גם שהורים יכולים להוריד את הסיכון ל-SIDS של תינוקם על ידי הימנעות מעישון (בהריון או בבית לאחר לידת התינוק), חימום יתר והסרת מצעים מסורבלים ורכים ממיטת התינוק.

כיום, המלצות מצילות חיים אלו נלמדות בבתי חולים, מרפאות ומשרדי רופאים. בנוסף, הופחתו מקרי המוות של SIDS ביותר מ-50%. זו הצלחה עצומה וסיבה לחגיגה, אבל העבודה שלנו רחוקה מלהסתיים. במשך יותר מעשור, שיעורי מקרי SIDS סירבו בעקשנות לרדת. בנוסף, המרכז האמריקאי לבקרת מחלות דיווח שב-15 השנים האחרונות, מקרי המוות מחנק תינוקות, כמו זה של רנג’ה, עלו ב-14% בשנה. דרוש מאמץ הרבה יותר חזק כדי להציל את 3,000 התינוקות שימותו מסיבות הקשורות לשינה בהמשך. לכן ה-AAP נקטה צעד בכיוון הזה על ידי הוצאת סדרה חדשה של הנחיות למניעת מקרי מוות אלו.

ההנחיות כוללות:

  1. שינה על הגב בלבד.
  2. אסור לישון עם התינוק באותה המיטה.
  3. עידוד הנקה.
  4. חיסונים שגרתיים.
  5. הימנעות ממשטחי שינה רכים ונפולים (מיטות מים, שמיכות, ספות וכו’).
  6. שימוש במוצץ בעת הירדמות.

אלו עצות חשובות. אבל, הן מתעלמות מאחד הגורמים המובילים לשינה לא בטוחה: עצבנות תינוקות. תינוקות רבים שונאים לישון על הגב. הורים מותשים מבלים לעתים קרובות שעות בניסיון להקל על הקטנים לחזור לישון. מתוסכלים, חלקם פשוט מוותרים ומשכיבים את התינוקות שלהם על הבטן (תינוקות עם בטן מטה נוטים להתעסק פחות ולישון יותר). מקרה נפוץ נוסף, כשההורים עייפים מאוד, הם נרדמים בטעות – והתינוק שלהם שוכן על גופם – כשהם על משטח לא בטוח, כמו המיטה שלהם, כורסה או ספה. כך או כך, יותר מדי הורים מתפתים למצב שבו הסיכון למוות SIDS ומוות מחנק עולה באופן משמעותי.

עיטוף  של יילוד לשינה

פתרון מפתח להפחתת ההתעסקות – ובכך לקדם שינה בטוחה – הוא עיטוף. כאשר מבצעים חיתול נכון של יילוד לשינה יש פוטנציאל ל:

  1. הפחתת הפיתוי של הנחת תינוקות על הבטן-תינוקות עטופים ישנים היטב על הגב כמו שתינוקות לא עטופים ישנים על הבטן.
  2. הפחתת הסיכוי להירדם עם התינוק על משטח מסוכן – תשישות גורמת לתחושה דומה לשכרות. לא פלא שהורים עייפים יכולים לשים יד על פניו של תינוקם אפילו מבלי להבין זאת.
  3. הפחתת הסיכוי להתגלגל למצב מסוכן – לכרית, על קיר או על הבטן.
  4. הגדלת הסיכוי להצלחת ההנקה – הנקה מפחיתה את הסיכון ל-SIDS בחצי, אבל בכי תינוקות היא אחת הסיבות העיקריות שאימהות מוותרות על הנקה.
  5. הפחתת עישון סיגריות של האם – עישון הוא טריגר נפוץ ל- SIDS ולעיתים קרובות הוא קשור ללחץ של תשישות ועצבנות תינוקות.

וגם, היתרונות הפוטנציאליים של עיטוף יילוד לשינה לא נעצרים שם. בשילוב עם טכניקות הרגעה אחרות (כמו רעש לבן, תנועות נדנוד והנקה) עיטוף עשוי להפחית בעיות חמורות אחרות הנגרמות על ידי בכי תינוק/תשישות הורית, כגון:

  1. תסמונת תינוק רועד.
  2. דיכאון לאחר לידה.
  3. כשל בהנקה.
  4. תאונות דרכים.
  5. השמנת יתר של האם.

בעיות אלו מטילות עומסים רגשיים גדולים על משפחות צעירות ועומסים כלכליים משמעותיים על קהילות שלמות. הם מביאים לאובדן פרודוקטיביות (עקב תשישות עובדים והיעדרויות) ומוסיפים הרבה יותר ממיליארד דולר בשנה לעלויות הבריאות. קבוצות רבות לבריאות ילדים, כמו האקדמיה האמריקאית לרפואת ילדים והאגודה הקנדית לרפואת ילדים, ממליצות על עיטוף התינוק.

האם תינוקות יכולים לישון כשהם עטופים?

לא רק שתינוקות יכולים לישון עטופים, אלא שעיטוף הוכח כמעודד שינה נינוחה ורגועה. דאגה נפוצה אחת עם עיטוף במהלך השינה היא התחממות יתר. עם זאת, בשימוש במוצרים נושמים כמו חיתולי טטרה לדוגמא, מונע בעיה זו. אבל, כמו שימוש במושב בטיחות לתינוקות, עלינו ללמוד כיצד לעטוף את התינוק בצורה נוחה ובטוחה.

האם העיטוף בטוח?

המפתחות לעיטוף בטוח הם:

  1. הימנעות מחימום יתר
  2. שימוש בטכניקה הנכונה (כדי למנוע את פירוק העיטוף)
  3. הגנה על הירכיים (מאפשר להן תזוזה)
  4. התעוררות להאכלות קבועות
  5. עיטוף שלא מאפשר התהפכות על הבטן

אז לסיכום – האם ההחתלה בטוחה?

בשנת 2004, החל קמפיין להכשרת בתי חולים ללמד הורים עיטוף בטוח (יחד עם הטכניקות האחרות להרגעה / קידום שינה). גישה זו מציעה התערבות יחידה, אשר ניתנת להרחבה, במחיר סביר, ויעילה, שעשויה להפחית מקרי מוות בשינה של תינוקות ובו זמנית לחזק את היכולת והביטחון של ההורים. יותר מ-2,600 מחנכים מוסמכים לתינוקות מאלסקה ועד אלבמה עובדים עם הורים טריים, כולל למעלה מ-1,000 מחנכים שמלמדים שיעורים אלו לאמהות ואבות בסיכון הגבוה ביותר (בני נוער, משתמשי סמים, אסירים, עניים וכו’) עבור מחלקות בריאות במסצ’וסטס, פנסילבניה, מינסוטה וויומינג. ניתן למנוע טרגדיות כמו של התינוק רנג’ה – ומקרי מוות רבים אחרים של תינוקות בשינה.

 

 לקולקציית תיקי העגלה לחצו כאן.

*אין בכל האמור לעיל להוות ייעוץ רפואי או החלטה כלשהי. כל הנאמר בגדר המלצה בלבד ולא מהווה כל קביעה שהיא.